Een werkweek loopt van maandag tot vrijdag, het weekoverleg is meestal op maandag of dinsdag, deadlines zijn op vrijdag, toch? Wat nu als jij je werkweek niet op maandag begint, maar al op vrijdag? En je eindigt op donderdag. Zo zorg je ervoor dat je al bij het begin van de ‘echte’ werkweek een voorsprong hebt.
Plan je werk
Ik ben van mening dat je pas echt productief bent als je je tijd goed plant, doelgericht bent en belangrijke zaken gedaan krijgt. Binnenkort schrijf ik hier ook nog een blog over, maar voor nu wil ik een idee opwerpen om je werkweek anders in te vullen: namelijk van vrijdag tot donderdag in plaats van maandag tot vrijdag.
Belangrijke dingen eerst
De vrijdag is de rustigste dag, dus waarschijnlijk heb je dan de meeste rust om de belangrijke taken van die week te doen. De dingen waar je anders maar niet aan toekomt, maar die eigenlijk wel belangrijk zijn. Er zullen weinig collega’s zijn die je storen en er zijn geen vergaderingen om je af te leiden waar het werkelijk om gaat. Je kunt je dag nuttig besteden.
Voorsprong
Als je de vrijdag ook gebruikt om de komende week voor te bereiden, dan loop je een dag voor op je collega’s. Je collega’s beginnen namelijk op maandagmorgen met hun e-mail en hebben waarschijnlijk nog niet aan het weekoverleg gedacht tot Outlook ze eraan herinnert. Met je voorsprong heb jij het weekoverleg natuurlijk wel voorbereid, waardoor je problemen al hebt zien aankomen en al tijd hebt gehad om actie te ondernemen.
Deadlines
Over het algemeen plannen we de deadlines van projecten en taken op de vrijdag, of voor het einde van de week (wat voor sommige blijkbaar de zondagavond is). Als jij jezelf dwingt om je eigen deadlines te verschuiven naar de donderdag, dan heb je al één dag extra als het echt misloopt. In die, natuurlijk zeldzame, gevallen begint jouw werkweek een keertje op zaterdag.
Hou het voor jezelf
Deze aanpak werkt natuurlijk niet als het hele bedrijf van vrijdag tot donderdag werkt, het weekoverleg voortaan op vrijdag is en deadlines ineens op donderdag zijn. Het is een manier waarop jij je werk aanpakt. De afspraken blijven gewoon op hun normale tijd staan.