Maak van je vrijdag een productieve dag

Kalender vrijdagBij veel organisaties is de vrijdag een rustige dag, waarop niet veel spannends gebeurt. Voor sommige is het een stressvolle dag waarop ze heel druk zijn om allerlei deadlines te halen, anderen gebruiken de vrijdag om lekker vroeg naar huis te gaan of werken zelfs helemaal niet. Hoe kun je hiervan slim gebruik maken om meer gedaan te krijgen?

De 7 dingen die je op vrijdag moet vermijden

Craig Jarrow van Time Management Ninja beschrijft op zijn blog de 7 dingen die je moet vermijden om je vrijdagen productiever te maken:

  1. E-mail – Maak van je vrijdag een e-mailloze dag en concentreer je op belangrijke zaken.
  2. Vergaderingen – Vergaderingen nemen al een groot deel van de week in beslag, dus laten we afspreken op tenminste één dag in de week geen vergaderingen te houden.
  3. Negativiteit – Het is bijna weekend. Er is geen reden om negatief te zijn. Negeer ook de mensen die wel negatief zijn.
  4. Telefoon – Investeer in persoonlijke aandacht. Spreek mensen face-to-face.
  5. Onderbrekingen – Probeer op vrijdag onderbrekingen te voorkomen. Ga werken op een plek waar je niet gestoord wordt, bijvoorbeeld een aparte ruimte of ergens buiten het kantoor. Laat je omgeving wel weten hoe ze je kunnen bereiken als er echt wat aan de hand is.
  6. Onnodig papierwerk – Besteed de vrijdag aan belangrijke zaken, aan het creatieve werk waar je de rest van de week niet aan toekomt, aan werk waarvoor je langere tijd geconcentreerd moet zijn.
  7. Werktijden – Werk resultaatgericht. Als het werk gedaan is, ga dan van het weekend genieten.

Hoe besteed jij je vrijdagen? Voel je je dan productiever dan in de rest van de week?

Michiel van den Broek

Author Michiel van den Broek

Ik ben je gids in Microsoftland. Als Productivity Specialist help ik je om Windows, de Officeprogramma's en Office 365 beter te gebruiken. Daardoor kun jij meer werk gedaan krijgen in minder tijd. Maakt jou blij, maakt mij blij!

More posts by Michiel van den Broek

Nieuwsbrief

* = verplicht veld

door MailChimp!