Loek van den Broek (geen familie) beschrijft op Het Nieuwe Werken Blog in twee interessante artikelen de valkuilen bij invoer van Het Nieuwe Werken in organisaties. Redenen waardoor Het Nieuwe Werken in je organisatie zeker zal mislukken.
In deel 1 zijn dat:
- Klanten worden er niet beter van. Sterker nog de klantgerichtheid loopt terug.
- De top van de organisatie geeft het verkeerde voorbeeld.
- De organisatie blijft veel te veel papier gebruiken.
- Eigen werkplekken blijven bezetten in plaats van werkplekken als flexplekken te gebruiken.
In deel 2 vervolgt hij met:
- Het is niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor de handhaving van de nieuwe HNW-spelregels.
- De ICT-voorzieningen haperen te vaak.
- Leidinggevenden houden vast aan controle op aanwezigheid en sturen niet op resultaten.
- De cultuur blijft gebaseerd op zekerheid, stabiliteit, regels en processen.
- Er worden onnodige verschillen gemaakt tussen medewerkers qua faciliteiten voor HNW.